torsdag 27 december 2012

En olycka kommer aldrig ensam

Det säger ju talesättet och jag kan skriva under på den, tyvärr så fortsatte min otur och då menar jag egentligen inte de prylar som bestämde sig för att gå sönder under hösten såsom, drivknutarna på bilen, ett exploderat däck på hästtransporten med häst i, bromsar som gick sönder när jag körde och ett avgasrör som rostat sönder. Inte heller en strulande diskmaskin eller två trasiga dvd spelare.
Nej jag menar mitt inköp av en ny häst.
Med Blå-Band borta och vissheten av att "bara" ha qråkan tre år som ridhäst kändes min tävlingskarriär väääldigt långt borta, så min idé var att köpa något lite äldre som jag kunde ha en plan att börja tävla lite på våren -13.
En färdig häst finns det ju ingen möjlighet att finansiera för en vanlig hästbonde, så jag tänkte 5-6 år gärna lite rå, gör jobbet själv så att säga.
Jag plöjde mig genom sida efter sida på Häst Net svarade på en hel del anonser och provred ett gäng, men det fanns alltid något litet som inte föll mig i smaken, snedmusklad, okvicka rörelser, passartad skritt och "märklig" upplevelse vid ridning. Jag ville verkligen hitta en perfekt häst till mig, frisk, sund, snäll, bra gång och inga konstigheter eller dumheter.
Här är Sean Connery in action och det var inte kul att sitta på när han bockade, så inget mer sånt för mig!

Att jag vill ha en frisk häst efter denna höst av elände behöver man inte vara kärnfysiker för att lista ut, jag har ju köpt två konvalescenter innan och dom läkte visserligen ihop och dog inte i sviter av sina tidigare skador men jag ville inte chansa denna gång, man orkar inte förlora hur många hästar som helst...
Till slut hittade jag en lämplig häst som var 6 år och jag blev meddelad att hon var helt okomplicerad, inga konstigheter och inriden i somras. Hon rörde sig väldigt bra och verkade genomsnäll när jag provred, jag slog till. Innan jag fick hem henne hittade jag en film på you tube från hennes uppfödare (de hade sålt henne i somras till min säljare) där de filmat hennes bakben och jag frågade om den eftersom jag inte såg något att reagera på den, då fick jag veta att hon ibland lyft ena benet konstigt vid ryggning men att de kollat upp henne på klinik hon var ultraljudad i bakknän och plåtad hela överlinjen OK och h*n hade aldrig märkt något konstigt med henne, jag frågade då några extra frågor och poienterade att jag inte var intresserad av att köpa en häst med problem och blev lovad att så inte var fallet. H*n menade på att hästen nog bara behövt stärkas upp och det köpte jag då hon enligt uppgift inte var riden förrän nu i somras och vilken "ungis" är inte instabil i perioder tänkte jag.
Jag köpte, hämtade och märkte redan första dagen att något inte stod rätt till, hon står hela tiden utställd som en sågbock och har symptom som en shiveringhäst. Jag blundade några veckor för problemet och tänkte att hon behövde stärkas upp mer, aklimatisera sig ja, ursäkterna kan bli många när man verkligen, verkligen inte vill öppna ögonen och erkänna att man köpt en fet nitlott...
För att göra en lång historia kort vet jag nu i efterhand att hästen var inriden som treåring, riden och tränad något år men sen började problemen i bak och då slutade hon ridas, dessutom fick jag då även veta att hon hade sadeltvång, en "liten" detalj som jag anser väldigt viktig att meddela en köpare.
Såklart reklamerade jag hästen men säljaren vägrade ta tillbaka, så nu står jag med en häst jag absolut inte letade efter, som inte är okej, en rättstvist jag verkligen inte hade planerat in efter denna höst med ett resultat att jag inte har känt ridsug på flera veckor, energin är liksom slut.
Jag återkommer i ämnet när något nytt dyker upp.
Med tanke på att "efter regn kommer sol" borde jag få det soligaste och bästa 2013 som bara går med en underbar fyraåring och en fölunge som utvecklas till en vacker åring :)

Här är hon en vecka
Och nästa inlägg kanske blir en resa genom dräktighet och fölning, eller en presentation av Qråkan, vi får väl se.

5 kommentarer:

  1. Titta jag hittade hit :)

    Håller tummarna för att rättstvistar ska ordna ut sig till det bästa och inga hästar ska göra annat än hålla sig friska nu.
    /Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hittade :) Jag hoppas på samma, friska hästar och människor som har hedern i behåll!

      Radera
  2. Det kan inte vara möjligt att de vägrar gå med på en reklamation?!?! Jag blir så trött på oärliga säljare ...och arg!! Lilla busan kommer hålla dig sysselsatt, likaså Q. Har hittat en åttaåring till dig förresten. Intresserad? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack för tipset men jag har varken boxplats åt eller pengar att höpa en ny häst nu. Dessutom tar detta på orken så pass att jag inte ens är intresserad av att rida nu. kram

      Radera
  3. Jag hoppas också att 2013 blir ett betydligt bättre år än 2012.Vi får hålla tummarna för det =)

    sv:Han är en riktigt glädjespridare min svarta lilla lurv.Så mycket påhitt så hälften vore nog hahaha..
    mvh/Q

    SvaraRadera