fredag 21 december 2012

Grann gran

En julgran på julen hör bara till!
Minns mina barndoms jular väl när man gick upp och tävlade med storasyrran om vem som hann tända granen, det doftade i hela huset så där juligt granigt! Sen åt man gröt framför tvn och tittade på jullovsmorgon, det var en av höjdpunkterna på jullovet, en annan var julkalendern. En favorit va och är fortfarande trolltider, spännande och bra story.
Jag har alltid gjort en stor grej av hela julen, älskade att öppna luckor på julkalendrarna (för de var många!) älskade att koka knäck och framförallt äta den älskade att vakna på julaftonsmorgonen med små paket i sängen, minns att jag alltid fick en inslagen lakrisal av min syrra, väl ihoptejpad såklart! Får än i dag en speciell känsla när jag stoppar en lakrisal i munnen och tänker på syrran då förståss.
Sen minns jag att dagen gick sååå sakta för att inte tala om middagen, alla åt så segt och mycket och länge.
När man trodde det var dags att öppna paket skulle någon rackare ha lutfisk innan fikat, suck. Man höll på att dö av spänning för alla paket (som man naturligtvis inte alls hade klämt och känt på, vissel...) Till sist blev det då äntligen dags för julklappsutdelning, upprafsning av paket, tacka alla och vips upp på rummet och rada upp allt på sängen ringa bästisen och berätta vad man fått.
Sen var man helt slut mentalt efter all väntan :)

Idag har jag varit ute på granjakt, jag började gå genom hästhagarna men de granar som står där är ju klart anfrätta och luggslitna av glupska hästar, vem vill ha en sån här i huset?
 
 
Fick pulsa mig vidare en bit i den faktiskt ganska jobbiga skarsnö vi har (phuu) fast jag ska inte klaga så mycket, fann min gran precis utanför ridbanan så jag behövde inte pulsa mer än 70m.
Den här blir nog bra hemma hos oss, bara den avger rätt lukt är jag nöjd. Utseendet löser vi med glitter och kulor!

Har också en ambition att koka knäck under eftermiddagen, vi får väl se om det blir av. Hoppas då de blir sådär lagom krämiga, vill inte ha stenhård knäck för det är inte bra för mina tänder då jag oftast har så brått när jag äter gotter att jag tuggar sönder mig då...
Har också handlat hem nougat för att göra ischoklad men någon *vissel* har redan ätit upp halva blocket, så det är lika bra att denne någon får äta upp resten också. stackars den ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar