fredag 28 december 2012

Planera en fölunge

Det är väldigt skoj att sitta och bläddra bland vackra hingstar och väga för och nackdelar man tror kan påverka vad för fölunge man får tillsammans med det sto man har.
Razzia på tävling

I detta fall var det denna förtjusning blandad med en besvikelse att skadan Razzia hade inte ville läka, men hoppet fanns där och just hopp är något jag alltid kan säga att jag har en god potion av.
Valet föll till sist på Sir Oldenburg jag tyckte hans exteriör kunde komplettera Razzias väl och så fanns tanken där att min fölunge skulle komma ut och vara svart med fyra vita strumpor och en bred lång bläs. Sagt och gjort jag åkte till seminstationen och vi räknade ut när lämplig tidpunkt borde vara att seminera, vi seminerade på utsatt dag och hon tog sig direkt.
Minns när jag åkte från stationen efter dräktighetskontrollen att jag ringde halva min telefonbok på hemvägen för att stolt som en tupp meddela att jag minsann skulle få en föööölunge.
Razza som själv var en ganska stadig bit dolde länge att hon var dräktig, här är en bild när hon var nio månader gången. Då har hon fått en gosig fölismage.
Står och njuter i vintersolen.
Sen blev hon väldigt tung på slutet och dessvärre väldigt halt, stackarn fick beastningsfång i båda framhovarna, å va jag led med min häst då. När hon hade gått elva månader kunde jag bara flytta henne mellan två boxar i stallet för att mocka, såklart fick hon smärtlindring men alla som haft en fånghäst vet hur smärtsamt det är.
Till råga på allt gick hon över fem veckor, eftersom hon ofta låg ner och emellanåt jämrade sig trodde ju jag ofta att hon var på gång att föla, så jag sov inte en hel natt på mååånga veckor.
Men till sist kom ju dagen D och fölis ville komma ut. Förhoppningen var hög och det lilla önskemålet om färg strumpor och bläs fanns med i förhoppningen.
När första hoven stack ut såg jag ett helt ljusbrunt ben, hm OK tänkte jag ,tre strumpor och bläs då! När nästa framben tillsammans med nosen började kika ut ser jag ytterligare ett brunt ben OCH en brun nosrygg, tusingen tänkte jag, men kanske en tjusig stjärn och två vita bakben kommer snart?
Ja, ni ser ju själva hur min svarta häst med fyra vita strumpor och bred lång bläs blev, MEN såklart är hon den mest bedårande fölunge man kan tänka sig!


Nu är det dags


 




Fölis uppväxt kommer i ett annat inlägg, har små söta filmsnuttar när hon busar och leker, så söt!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar