tisdag 25 december 2012

Genom målsnöret

Tror det är många med mig som har känslan av att vägen till julafton kantas av en hel del saker som ska uppnås, nu så här morgonen efter dopparedagen innfinner jag mig i ett slags lugn av att inte ha några som helst saker kvar att planera.
Gårdagen blev en lugn men trivsam tillställning med paketöppning på fm här hemma med sonen, dottern och hennes pojkvän, tomteluva på, julmust, knäck och julemusik i bakgrunden. Jag fick en hel del fina klappar så lite snäll hade jag nog varit.
Fick förresten en underbar julklapp av en av mina härliga inackorderingar, hon mockade och packade höpåsar åt mig, kändes lyxigt att "bara" svassa runt i stallet, fixa lite kraftfoder och pickla lite.
Sen blev det sedvanligt firande hos min mamma
Mamma och jag.
 
såklart innefattade det även i år på tok för mycket mat, jösses vad man ska trycka i sig! Julmust och nubbe är också ett måste, plus julsånger... eller en julsång egentligen.
Vi är helt insnöade på hej tomtegubbar, så insnöade så vi har fått en grej på den, vi "måste" nämligen ringa upp kära vänner och sjunga den, såklart är vi helt övertygade att våra kära uppskattar det enormt!! Vi fick beröm igår att kören var stor och ljudlig, måste då påpeka att "vi" innefattar mig, syrran och mamma, de andra sneglar mest med himlande ögon på oss och vägrar ta en ton, larv! :)
Vi hade också ett jättelyckat julklappsspel med massa bra att ha saker man ville ha!


Väl hemma igen kom jag och den underbara mannen genast ner på jorden och tillbaka till verkligheten då en häst "ramlat" över i fel hage och såklart innebar det söndrigt staket och några stolpar låg som plockepinn, nu var det ingen fara på taket då hästarna stod och vänslades, svårare var det att få ner en ny stolpe och det blev en hel del pulsande i snön för att dra upp trådarna igen. Men så är det med den här sortens verksamhet, man är aldrig ledig och kan aldrig veta när man får extrajobb.
Sen kunde vi sjunka ner i soffan, korka upp julmusten och bara slapptitta på en tv- serie vi håller på att plöja oss igenom, eller höll på kan jag säga för vi såg sista avsnittet av Sons Of Anarchy igår och nu måste vi hitta en ny serie som kan underhålla oss när vi ska slappa i soffan under mellandagarna.
Agendan idag blir sedvanliga stallsysslor och ploga snö, snö och mer snö. Det vräker ner, väldigt vackert men ack så tungjobbat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar