torsdag 17 oktober 2013

Domen har fallit och vad händer.....

Åå, vilka blandade känslor jag sitter med.

Vill börja med att tala om att när domen har fallit i tingsrätten är dessa uppgifter offentliga och allmänna handlingar är ok att delge. Jag skulle kunna saxa in hela domen på 14 sidor om jag så ville.

Jag väljer att skriva detta då jag vill se till att Tindra inte enkelt kan säljas vidare om någon hittar denna blogg, samt hindra andra från att bli lurade på detta sätt av just namngivna människor!

Om man dessutom beter sig så här nedrigt mot sina djur och mot andra människor får man baske mig skylla sig själv :(

Givetvis är jag enormt lättad, glad och stolt som gjorde det enda rätta och drev det till sin spets, för oärliga hästskojare som Jon Östhaug ska inte få "rätt" bara för att folk inte orkar driva sådana här fall vidare.
Tyvärr drivs det allt för få fall vidare av olika anledningar.

En sjuk häst SKA inte behöva säljas vidare och som i detta fall två gånger då uppfödaren Jessica O Callaghan i mina mått mätt inte heller tog sitt ansvar utan sålde vidare en häst som hon själv inte ville rida på då hon ansåg att den led och var sjuk?


Att Jon Östhaug red, hoppade och tränade på en häst som har så svårt med sin egna balans ser jag som rent djurplågeri, han påstod såklart i rätten att hon aldrig gjort något konstigt hos honom samtidigt som han sa att han inte "kollar så noga".
Däremot talade hans tjej Carolyn Berglöf om i vittnesbåset att Tindra betett sig och stått konstigt i stallgången, hon hade tydligen märkt det och jag undrar om det var meningen egentligen att hon skulle säga det i rätten *vissel*...
Han välte också över ansvaret för Tindra på Carolyn Berglöf då han sa att eftersom inte Tindra hoppade så bra så fick hans tjej Carolyn ta över ridningen då hon var dressyrryttare. När Carolyn satt i vittnesbåset sa hon att hon inte kunde så mycket om dressyr, bland annat var hon inte säker på om ryggning ingick i tävlingsmoment då hon var en hoppryttare....


Även hans tredje vittne Helen Jons talade vitt och brett om hur lovande Tindra var som både dressyrhäst och hopphäst hon kunde minsann gå svår klass i båda grenar, tyvärr hade Jon Östhaug redan meddelat i sitt förhör att hästen var rent olämplig som hopphäst... Ska man ljuga vittna kan det vara bra om man synkar sina storys!
Vad jag förstod hade Helen ridit Tindra som tre/fyraåring och hade inte haft någon kontakt med Tindra nu, att då sitta och bedyra att hästen är frisk... Skam!
Vidare sa Helen Jons att alla unghästar stod konstigt och brett med bakbenen och det var bara att rida lite mer på dem för det löste allt, det var däremot Jon Östhaugs åsikt också. Rid mer, Tindra skulle mått bra om jag bara hade ridit hela tiden på henne.
Mja... Nu rider ju inte jag på halta och sjuka hästar, men vad vet jag?
I Dalarna kanske man har en annan syn på djurskydd. Tror jag ska kontakta deras länsstyrelse och fråga hur de ser på detta!


Apropå oärlig så sa uppfödaren Jessica O Callaghan i vittnesbåset att allt fungerat klockrent hos Jon Östhaug med Tindra och att han var den bästa hästkarl hon visste.
EH, ok men till mig skrev hon efter jag reklamerat Tindra liiiite andra saker som givetvis låg med i våran bevisning och styrkte då att hon satt och ljög i rätten. aja baja!
Hon skriver bland annat till mig att Jon Östhaug inte varit helt ärlig mot mig och att hon var orolig för vad som händer med Tindra om han tar tillbaka henne, NO SHIT, me to!
Häpnade också när hon sa att de två kliniker hon besökt under sin ägo överdrivit och hittat på saker när det stod att hästen hade sadeltvång och att den reste sig och slog runt... Det stod samma saker från två helt oberoende kliniker och hon försökte få det till att hästen visst var helt frisk. Att Tindra hade blivit behandlad i höger bakben pga återkommande hälta var visst något som veterinärer gör bara för att. Så gööör dom ju ibland, sa hon..
Ja, det var hon som hade varit på klinikerna, ja, det var hennes ord veterinärerna lyssnat på, ja, det var hon som skrev till mig efter jag reklamerat att hon åkt till klinik två gånger för hon var orolig över att Tindra hade ont!!
Hon sa också att hon inte läst journalerna från klinikerna för att det var inte vanligt att man som djurägare intresserade sig för dem, VA!?
Snurrigt.. jag vet!

Jag behöver väl knappast säga att jag inte rekommenderar någon att köpa häst av dessa människor jag skulle inte heller lämna min häst där på in eller tillridning, vilket är deras största jobb vad jag förstått.
Och att använda honom som hovslagare, no way, jag vill ha en lyhörd hovslagare som märker om hästen har ett problem. När hästen darrar av spänning eller smärta för att behöva står i ett visst läge ska man väl märka det.
För man behöver inte vara medlem i Mensa för att förstå att denna häst har åsikter om att stå på tre ben som vid tex skoning?
Jag kanske ska fråga deras Länsstyrelse även hur de ser på det?


Det som stör mig nu är såklart att Tindra ska åka tillbaka till honom och jag hoppas att han låter henne somna in. Men om Jon Östhaug försöker sälja Tindra vidare hoppas jag att folk har vett nog att Googla hennes och hans namn och hittar detta inlägg.
Förhoppningen är att han inte ens hämtar Tindra utan låter mig ta bort henne så hon slipper lida mer. Jag kan ställa upp och göra det åt honom här på hans bekostnad, för Tindras skull.
Kanske Länsstyrelsen håller med om att det är en lämplig ide istället för att stå och vingla på en transport och sen ve och fasa ridas på, kanske jag helt enkelt bör delge Länsstyrelsen hela domen, veterinärens utdömning, Agrias brev och detta inlägg....

Står er fritt också att dela denna länk (och andra länkar) så mycket ni orkar, gärna på blogg el dylikt för jag hoppas att det kanske kan hjälpa/peppa någon annan som hamnat i samma läge som jag, tyvärr vimlar det av oärliga hästskojare som medvetet och metodiskt lurar folk att köpa hästar som med all sannolikhet skulle må bäst av att få somna in.

Vinterbild på den vackra Tindra.
Tindra 2006, 04063763
E. Figaro R
U.E. Allegretto
Lilla gumman!
Tillägger för den nytillkomne läsaren att dessa filmer har jag tagit efter köpet, jag hade alltså ingen aning om att hon led av detta när jag köpte, jag har heller inte tränat henne och hon har stått under regelbunden koll av min veterinär!

Om köpet
Varför jag letade ny häst
sagt under rättegång
mer sagt under rättegång

För den som vill fördjupa sig i ämnet bedrägeri i hästköpet av Tindra så finns det hur många inlägg som helst i bloggen, bara att söka i sökrutan till höger på "Tindra".


Jag vill på detta sätt säga till er som sitter i samma sits som jag gjorde, att rättvisa kan skipas i tingsrätten..

Tyvärr kan jag inte rädda hela världen och ej heller kan jag eller tänker ställas ansvarig för andra människors jävla dumheter :(
Så.. jag vann, men inte hästen?


Kommentera gärna här i bloggen! På FB hamnar de inte ihop med inlägget ju :) Tack.


32 kommentarer:

  1. Bra där!! Jag delar givetvis vidare!! Ingen ska få komma undan med djurplågeri och jag tycker faktiskt att du ska lämna vidare alla handlingar till jordbruksverket/länsstyrelsen, för att påtvinga en avlivning!! Stor kram till dig <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag kommer att göra allt i min makt.. Kram

      Radera
  2. Håller med Lena, Skicka in kopior på handlingarna till dessa instanser. Hela historien är så fruktansvärd och hästen har inget värdigt liv i mina och säkert många andras ögon.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fruktansvärd är rätt ord! Vissa människor borde inte få hålla på med djur :(

      Radera
  3. Fy fan.. en undran hur kan döm döma så hästen måste tebax till honom ?? skrämmande...
    jag har bara en slutsats.. det skjuts för lite idioter i sverige.. SKÄMS!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det är skrämmande men inget jag verkar kunna påverka :(

      Radera
    2. Hej Ronja,

      Trevligt att du tycker att "djurplågare" ska skjutas, jag hoppas du vet att det är brottsligt att insinuera något sånt?

      @Anngelica; Du borde nog ta bort detta inlägg och definitivt inte uppmuntra till sådant.

      Med Vänliga Hälsingar
      Håkan

      Radera
    3. Det var inte det jag "höll med om", det var hennes första mening. Sen anser jag att det sista mer är en "fras" och jag tog henne inte på orden.

      Radera
  4. Jag hoppas att hon får somna in!

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat!! klåparen ska bort. Hoppas länsstyrelsen gör sitt jobb. Delar vidare / angelica s

    SvaraRadera
  6. Blev så jäkla arg och ledssen när jag läste de här inlägget,jag ska verkligen dela detta inlägg att INGEN råkar ut för dessa hästskojare :(
    Jag hoppas för hästens bästa att hon ska få galoppera på det evigt gröna ängarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch ja, det är upprörande hur man kan låta en liten häst komma i kläm för att man vill tjäna pengar...

      Radera
  7. Bra kämpat! Hoppas på det bästa för Tindras del.

    Håller med om att du borde skicka iväg alla handlingar till Jordbruksverket mfl.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja så blir det nog om det kommer att behövas...

      Radera
  8. Skönt att du fick rätten på din sida! Hoppas för Tindras skull att hon inte behöver återvända!
    Delar, naturligtvis!
    Se nu framåt! Kram :) Fia Irving

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jätteskönt!
      Jag lovar, framåt är blicken :) Kram

      Radera
  9. Bara för att slippa se henne åka tillbaka till IDIOTEN (om han går med på det) så skulle jag avliva henne hemma hos dig. Jag lägger gärna mina kronor på att Tindra får ett bra avslut där hon är trygg! Säg till så kommer det kluring..:)
    Delar självklart din blogg för dessa idioter ska inte hålla på med djur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en insamling "låt Tindra somna in" kanske inte skulle vara så dumt? MEN det är mycket pengar och inte säkert att han går med på det. Det är ju hans häst och inte min..... :(

      Radera
  10. Fy så hemskt :( Man ser ju på henne att hon inte mår bra! Jag hoppas hon får somna in så hon slipper lida mer ♥

    SvaraRadera
  11. Fruktansvärt!! Hemska människor det finns!
    Men jag fattar inte, du har köpt hästen? Alltså är den din, då kan du väl välja att låta den somna in?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men nu har jag vunnit i tingsrätten att köpet inte är OK, därför tillfaller hon dessvärre honom... Och rätten att välja inte längre är min! :(

      Radera
  12. Jag skriver ett inlägg på min blogg och länkar till din! Har dessvärre också erfarenhet av lurande hästhandlare :( - Camilla Füller Andersson, Team CAF som hamnade i tv för ett tag sedan, lurade mig för några år sedan. Mitt blogginlägg om henne har länge varit högt upp på google när man söker på hennes namn. Hon har bönat och bett mig att ta bort inlägget då det har ställt till det för hennes affärer. Så ja bloggar, delningar och många länkar ger resultat! Jag håller tummarna för Tindra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Trist att du också har samma erfarenhet, det är faan att folk handlar med djur så där helt utan känsla :(

      Radera
  13. Jag känner varken dig eller Tindra men jag är däremot bekant med Jon och Carolyn och känner jag måste få säga något till deras försvar eftersom det här inlägget och den här bloggen är synnerligen partiskt. Jag mår dåligt över hur du smutskastar dessa personer och gör allt i din makt för att förstöra deras verksamhet, De som känner Jon och Carolyn VET att dem är seriösa hästmänniskor och att de tar sitt ansvar, som de även gort/kommer att göra i det här fallet då domen föll till din fördel. Jag kan förstå att du är förbannad som inte fick den häst du drömt om men det du skriver är grovt, Jon är inte dömd för djurplågeri, inte vad jag känner till, det är allvarliga anklagelser du kommer med hoppas du har tänkt på det.
    Till alla andra som läser och spinner vidare på dina anklagelser kan jag bara säga: Hoppas NI satt er in i målet och läst igenom domen (det är offentlig handling) innan ni börjar smutskasta och publicera detta på era bloggar etc. Att nätmobba och hänga ut människor med namn och osanna anklagelser är i sig ett brott det med. Ta reda på fakta, det är aldrig ENs fel när TVÅ träter..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att du vill försvara dina vänner och jag tror inte att de är allt igenom dumma vilket jag inte skrivit någonstans heller. MEN denna försäljning blev verkligen inte bra!
      Han hade kunnat ta tillbaka henne omgående men valde att köra hela vägen med en häst han visste hade en sjukdomsbild(vilken jag naturligtvis inte blev informerad allvaret med) det var hans val inte mitt!
      Om Jon är dömd för djurplågeri vet inte jag heller, jag har bara skrivit att JAG anser att det är djurplågeri att rida på denna häst som är så uppenbart sjuk, vilket jag är långt ifrån ensam om att tycka.
      Var någonstans i mitt inlägg står det som är osant menar du och var finns orättvisa anklagelser som är grova?
      Och till sist, i detta fall undrar jag var min skuld ligger i detta "trät", skulle du själv rida på Tindra efter du sett ovan filmer och vad skulle du själv ha gjort i mina kläder?
      Tack för dina synpunkter!

      Radera
    2. Hej Anngelica,

      Några snabba frågor bara:
      Träffade du hästen innan försäljning?
      Såg du något fel på hästen?
      Fick du se intyg från veterinär på att den mådde bra?
      Hur lång tid efter köpet upptäckte du att det var något fel?

      Bara undrar eftersom det inte står i texten ovan (funkar inte så bra att göra sökningar på bloggen tydligen).

      Radera
    3. Jag har lagt in några länkar i inlägget ovan där svar på alla dina frågor finns..

      Radera
  14. Håkan (anonym) jag skrev inte att djurplågare ska skjutas ?? det var din slutsats inte min..
    och det är en fras...
    Och jag är fullt medveten, med det. farbror lille

    SvaraRadera