måndag 22 juli 2013

Blandad lathet med glömska!

Har ju tänkt hela sommaren att jag ska lasta och åka med Qråkan men blandat lathet och att jag lite glömt det, har det inte blivit av.

Lastat honom har jag gjort regelbundet och dit matte går går Qråkan också, men nu var det länge sen jag stängde om honom och åkt har han bara gjort en endaste gång när jag köpte honom för drygt två år sen.

Ställde fram transporten, tog på mig hjälm, stålhättedojor, handskar och laddade med lite godis, klädde på honom ett par boots och damasker och gick ut för att börja.
Först gick jag bara rakt igenom transporten (fronturlasning) en gång och sen skulle jag nästa gång stänga och åka en sväng.
Började snegla efter den underbara mannen då jag tänkte att det vore lämpligt att han stängde luckan efter oss men han var som bortblåst...
Äh, tänkte jag i vanlig ordning. Det ska gå!
Lastade, hoppade ut genom skötardörren med linan i handen, gick bak, stängde och vips var allt klart lika smidigt som med alla mina andra hästar jag haft tidigare, han stod som ett ljus medans jag stängde och fixade.
Nylastad

Måste säga att hjärtat svällde lite när jag skuttade in i bilen och tog en liten raggarrunda med Qråkis då han har en sån stor välvilja att vara till lags.

Dags för urlastning

Lugn och duktig kille!
När jag ändå höll på tog jag lilla Nåttlan också, hon var ju hemskt envis förra gången innan hon till slut bestämde sig för att hänga med in i släpet.
Denna gång gick hon in som om hon aldrig gjort annat, fina stumpan.

Vi står en stund och "känner efter" 

Och då kan man ju lika gärna pussas, eller hur?
Jag är väldigt nöjd.

Nöjd var jag också i förmiddags när jag var ute i skogen och red med Linda och Hobbe, det blev en mysig skogsrunda på snirklande stigar. Några läbbiga saker dök upp men Qråkan är väldigt övertalningsbar och har ingen flyktinstinkt direkt att tala om.
Att Hobbe också tar det mesta med ro är såklart jätteskönt, vi bokade en skogsrunda i morgon förmiddag också.
Stor fördel med inackorderingar, det finns nästan alltid någon att få sällskap av, för det är mysigt att luffa runt i skogen och snacka lite goja samtidigt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar