måndag 28 januari 2013

Hål i plånboken!

Nu när min lilla Qråka börjar bredda sig och bli en stor pojke har han vuxit ur storleken 145 och här fanns visserligen en del 155 att ärva, dock inget vintertäcke som passar honom riktigt bra.
Jag har provat några arvstäcken på honom nu och kommit fram till att de udda märken jag hade ligger skit rent ut sagt men de horseware regn som finns ligger bra.

Det innebar att jag surfade runt och beställde ett 200g horseware rambo för höst/vår/varma vinterdagar och ett likadant fast 400g när det är kallt ute.
Föredrar ETT ordentligt täcke istället för lager på lager, vilket faktiskt också studerats fram att täcke två endast tillför 10% extravärme!
Tungt blir det också om man hänger på flera utetäcken, några här i stallet kör med ett ordentligt stalltäcke och ett tunt skaltäcke över vilket också verkar fungera bra.

Blev gudaglad när det fortfarande fanns "rambo orginal" att beställa då jag ogillar jag deras "nya" knäppen i bogen och heller uppskattar jag inte den tredje maggjord de börjat ha på sina täcken.
Hög halsskärning passar inte på Q och halsar är jag smått allergisk emot då jag bävar för sönderskavda manar och drar slutsatsen att manen skavs av pga tryck och hur mysigt kan det vara på en skala för hästen att gå med ett konstant tryck på nacke/hals...?
Nej, jag vill ha vanliga täcken med vanliga spännen men smaken är ju som baken :)

Qråkis får ett grönt och ett blått, tjusig han kommer att bli!
Ett rejält hål blir det såklart i plånboken då Horseware rambo är ett något dyrare täcke, men värt varenda spänn för bra kvalitet, hållbarhet och passform, aldrig bogskav på någon av mina hästar med HW.

I like!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar