tisdag 22 januari 2013

Regler och rutiner!


I mitt stall har jag redan från början satt upp tydliga regler om vad det är som gäller här, det handlar både om säkerhet och om respekt för varandra/varandras saker, för min gård och min tid.
I stallet har jag fasta tider för min, inackorderingarnas och framförallt för hästarnas skull. Jag vill att hästarna ska äta på sina vanliga tider, komma ut och in på sina vanliga tider. Då tror jag att man håller stallfriden bäst.
Dessutom handlar det om mina arbetstider, tex så har jag satt lunchtiden till kl tolv och i reglerna har jag då skrivit in att man (om möjligt) inte bokar träning, hovslagare eller är ute och rider den tiden då alla hästar äter lunch samtidigt och några också i samma hage. I början när jag hade inackorderingar väntade jag snällt med att luncha tills alla hästarna var utsläppta igen efter tex ridning och några drog ut längre och längre på tiden.
Kontentan blev att jag inte kunde gå in och äta min lunch samt att den som kom efter lunch för att rida då fick vänta på att sin häst skulle äta upp då lunchen serverats för sent..
Dessutom kan det ju vara så att jag har något annat inplanerat efter lunch så jag inte har tid att vänta in någon som är ute och rider.
Till slut efter flera tillsägelser till dessa inackorderingar slängde jag ut mat till alla kl tolv punkt slut och när de märkte att deras häst inte hann äta så mycket lunch när den kom ut i hagen igen upphörde nonchalansen av lunchtiden...
Lunchdags!

Nu vet alla att lunchen serveras kl tolv och det fungerar bra. Såklart om det är så att något "måste" bokas exakt runt lunch kan jag givetvis luncha ngt tidigare eller senare, bara jag får planera in det och skriva det på tavlan i god tid så ALLA vet om det.
Samma gäller nattfodringstiden, jag fodrar och släcker kl 22 och även här har jag tidigare haft inackorderingar som blir senare och senare kvar och då blir min arbetsdag längre och längre... Visserligen kunde jag fodra kl 22 som vanligt men inte släcka ner och stänga för natten, jag vill nämligen själv kolla av alla hästar, se att alla boxar och dörrar är stängda och låsta innan jag släcker. OM något händer under natten ska jag kunna tala om för hästägaren hur status var kvällen innan och många gånger ser jag om det är något konstigt med någon häst då man lär känna deras mönster och beteenden väl när man ser dem så mycket som jag gör. Dessutom vill jag göra det själv så jag vet att alla får sin mat, lite pga detta!
Såklart gör man ju undantag med alla tider om det gäller tävling eller sjuka hästar, då får man ju bara tugga i sig situationen och lösa den :)

En annan regel jag har som vissa tycker är konstig är att jag inte vill ha hundar på gården, den regeln har vi av flera anledningar.
Första är såklart säkerheten, det är större risk för skador om du har vovvar som springer runt i stallgång, ute i hagarna och runt på ridbanan både för hästarna och för oss människor.
Andra anledningen är vår stallkatt, han ska inte behöva snegla över axeln och bli bortjagad ur "sitt" stall eller från sin gårdsplan.
Tredje är att jag inte vill ha min gårdsplan, mina blomkrukor och min gräsmatta som en sorts rastplats. Sen ogillar jag ljudet av en hund som sitter och skäller och gnäller i en bil, bunden ute eller i en box, det här är ju inte bara min arbetsplats utan även mitt och min familjs hem.
Även här kan jag vara tillmötesgående om någon "måste" ta med en hund tillfälligt, då får man snacka om situationen och komma fram till lämplig lösning.

Jag har fått tummen upp av mina inackorderingar för regelverket, alla tycker det är bra när det är tydligt vad som gäller och det är ju lika för alla.
Därmed betyder det inte att allt är ristat i sten, är det någonting som behöver ändras av väsentlig anledning är jag alltid villig att se om det är ett bättre alternativ för oss alla i stallet :)

Hur har ni andra det i era stallar, fasta tider och tydliga regler?



1 kommentar:

  1. Underbart med en "stallchef" som sätter upp bra och tydliga regler för allas säkerhet o komfort, men ändå med en kompromissinställning om att allt inte är hugget i sten om så krävs. Personligen har jag haft mina hästar i 2 olika kollektivstall. Trots ett försök att dela upp ansvarsområden ner till "byta-glödlampa-nivå" har stallet övervägande blivit en energitjuv istället för energikälla. Ett jäkla tjafsande och skitsnack hit o dit, där man många gånger undrar varför det ska behöva vara så överhuvudtaget. ALLA vill vara stallchefer på nåt sätt, och allas tyckande om saker o ting är oftast med en helt kompromisslös inställning. Vet inte om det är för att det bara är tjejer i stallet... Bara tjejer på en arbetsplats brukar bli åt det hållet också. För mycket skitsnack om man säger så. Nu har jag mina hästar inackorderade hos en kompis, det är bara vi två, och allt går bra. Så hittar man ingen stallchef som dig Anngelica så är det enda alternativet att ha ett eget stall. SÅ tycker jag =)

    SvaraRadera