torsdag 10 januari 2013

Två jobbiga saker...

Snart börjar det bli dags att smida planer för sommarens återkommande resa. Jag och min likasinnade granne har under ett antal år åkt ner till Falsterbo horse show, där vi njuter av fina hästar, fina viner, fina stränder och ska man någon gång fynda hästsaker så är det här man gör det.

Några av mina fynd förra året, ett par Kyra helskodda och en Kyratop för 400:- tillsammans

Vi åker alltid ner i början av veckan då det är unghästklasser, dels för att unghästarna är kul att se på och dels för att det inte är så in i helsikes mycket folk, varken jag eller min likasinnade granne gillar folk att trängas:)
Första året tog vi den underbara mannens bil, bäddade i skåpet och bodde på campingen, visst fungerade det väl bra men vi upptäckte att vi höjde medelåldern rejält där vi bodde samt att det blev väl mycket underhållning av packade, gastande, partyglada ungdomar som knappt gått och lagt sig när vi gick upp.
Kanske inte så kul när allt kom omkring.
Lite roande var det dock en natt när vi vaknade av att ett gäng tjejer parkerat sig i en ring utanför vår boning där dom satt och vrålade sjöng.
En av tjejerna håll takten genom att gunga kroppen bakåt mot marken och upp igen, direkt när jag såg det slog det mig att det var precis där jag själv hoppat åt sidan tidigare på kvällen för att undvika trampa i en stor hög med mjuk hundbajs...
Vi bad dem vänligt att sjunga vidare någon annan stans och de tog sången och den mosade pudelpuddingen med sig och gick.
Hursomhelst beslöt vi oss för att fortsättningsvis bo på ett fint hotell när vi besöker Falsterbo.
Camping är inget för mig eller min likasinnade granne!

Vi har en viktig ritual som vi alltid följer till punkt och pricka, det första vi gör när vi checkat in är att packa en ryggsäck med väl kyld skumpa och gå ner på stranden och skåla tills den är slut.

Efter "något" glas :)

Dagarna tillbringar vi sen på själva tävlingsplatsen med våra välutrustade ryggsäckar, man vill ju inte behöva bli törstig där i värmen ;-) De gula glasen har följt med oss varje år, trogna passagerare.


Ibland tar vi strandpromenaden hem och även då brukar vi ha ett vätskestopp i sanden, bara för att vi vill och att vi kan helt enkelt!
Middag intas oftast på något trevligt ställe nere i Falsterbo och här sitter jag med en isig smarrig jordgubbsvariant! :)

Tradition är det också att besöka Jenny P, där piffar vi till oss och fyller på våra sminkväskor så vi kan vara snygga hela året :)
Gulliga Jenny.

Det jobbiga med dessa utflykter är två saker, ett är att sitta i bilen så länge, vi sätter iofs på en ljudbok vilket får resan att kännas kortare men risken att överäta sig på godis är enormt stor för att inte säga maximal, what to do liksom?
Två är att vara hemifrån, jag längtar ju hem bara jag åker ner till vår lokala ICA affär, dessutom kan man ge sig tusan på att jag knappt hinner lämna gårdsplanen innan det "händer" något på gården som skulle kunna lösas enkelt om jag vore hemma men blir krångligare x antal mil bortifrån.
Det är främst den orsaken som gör att jag inte gärna reser bort, jag skulle nog må bra av att bara ligga och spreta med tårna och ha pekfingret i naveln en vecka på någon strand. Men ansvaret för alla hästarna och gården är väldigt svårt att släppa.
Har dock lovat mig själv att jag ska få några fler dagars semester än förra året, då var min enda ledighet fyra dagar när jag var i Falsterbo.
Kanske lite snålt...


1 kommentar:

  1. Vad mysigt det lät med Falsterbo, precis så skulle jag också kunna tänka mig att tillbringa några dagar där nere!!! :D Har "bara" varit där en gång och då bodde jag med min kompis i hennes hästbuss, hon tävlade och jag groomade! Det var visserligen kul det också, men skulle bara vilja va, strosa, titta, shoppa, champange lät ju inte fel, bo på hotell, äta gott... precis så!!! Hm, måste nog fundera på saken!!!!

    SvaraRadera