måndag 7 januari 2013

Redan trasig

Drömmen om ett rosaskimrande 2013 som bara flyter på sprack redan i gårkväll, sex dagar in på nya året.
Vid nattfodringen sträckte jag mig in i en box och med den vanliga enhandsfattningen skakade till för att tömma ur höet, höet som vanligtvis bara glider ur påsen satt liksom fast så jag sträcker mig lite till och står då nästan på ett ben, armen rakt ut och knix, något knäpper till i ländryggen.
Jag hann kasta in hö till några hästar till innan reflexen går upp i min skalle att "det här vart nog inge bra"!
Längst bort i stallet stannar jag till och känner efter, tusingen va ont det gör. Det enda läge som var bra var i helt ihopfällt läge med huvudet nere vid skorna (ni som känner mig vet såklart att jag inte är tillräckligt vig för det, men ändå!) och det högg som knivar när jag försökte fälla tillbaka övre delen av kroppen. Tursamt nog var den underbara mannen med mig och kunde fodra klart samt fodra lösdriftstjejerna. Själv tänkte jag att jag kanske skulle må bra av att hänga i boxgallret som för att frilägga eventuella knixigheter.
Sagt och gjort kravlar jag mig uppför Indiras galler stönar högt när jag drar armarna uppåt för ett bra grepp, lyfter fötterna från golvet och låter tyngdlag från röven dra ut kroppen igen.
Det enda som hände var att jag förmodligen övertygade den stackars nyinflyttade hästen om att hon hamnat på ett dårhus, nya matmatten verkar pervers på något sätt!
Hänger stönande i mitt galler....

Jag lyckades ta mig in och i säng (med massa stön givetvis), tvingade den underbara mannen att massera min stackars länd (skulle tro att han då funderade på andra sätt att bota min rygg!) sen lyckades jag knöla runt på rygg igen liggandes på en back on tracktröja och somnade. Tror sen att jag vaknat typ hundra gånger, varje gång jag försökt att röra mig. Bad den underbara mannen att väcka mig innan han åkte till jobbet så jag fick testa gå ur sängen och sätta på mig en strumpa, klarade jag det kunde jag nog lyckas ta ut hästar också. Annars hade han fått tagit morgonpasset innan han åkte. Sagt och gjort blev jag väckt, testade ovan sagda saker och konstaterade att det borde gå. Fick några najsa piller som fick verka innan det var dags för mig att gå upp.
Lätt framåtböjd och med korta kliv med vänsterbenet fungerade det ganska bra men hästarna tittade misstänksamt allihop på mig, konstigt matmatte går idag.
TUR för mig att den lilla sonen är hemma på jullov ännu, gissa vem som kommer att få hjälpa mig i stallet idag, kanske jag klarar att mocka men han kommer att få packa ca 180kg hö i påsar ;-)

Bra start på året va?!

4 kommentarer:

  1. Usch låter inte alls roligt, hoppas att det släpper snabbt! Krya på dg!

    SvaraRadera
  2. Hua!=/ Det där har jag också varit med om och det gör så fruktansvärt ont.I bland kan nerver komma i klämm och det är troligen det som hände mig i allfall.Ryggskott är ju ett annat alternativ.Hoppas det går över snart för dig.*krya*

    sv:Jamen precis! Jag får ont i kroppen tom om jag går på halt underlag för länge.Hur är det inte då för en häst som kanske tvingas gå så i en halkig hage utan halkbekämpning på något sätt dag ut och dag in? =/

    Mina är broddade med 4 brodd i varje hov dygnet runt vintertid.
    mvh/Q

    SvaraRadera
  3. Ha ha. Oj ursäkta men den perversa matmatten fick mig att skratta högt.

    SvaraRadera
  4. Voltaren värmeplåster kan vara bra, men sätt fast med extra tejp. Glider när man börjar svettas. Krya på dig.

    SvaraRadera