fredag 4 oktober 2013

Vad man väljer att göra!

Nu är jag supenöjd, inte bara för att jag just proppat i mig Peppes goda pastasallad (utan pasta i min då) utan för att Qråkan fick klart godkänt av Lollo efter massagen.


Det är ju en häst (eller alla djur, föralldel) ägares önskan hela tiden att ens djur ska må bra och kunna prestera det man önskar på ett bra och sunt sätt.
Att en växande unghäst som just påbörjat sin träning eller en häst i ordentlig träning får några spänningar eller känningar emellanåt är nog mer en regel än ett undantag, däremot vad man väljer att göra åt dem är ju klart individuellt.
Vissa kör på tills hästen får en hälta, vissa kollar, letar fel, kollar, letar fel och skriker rakt ut om ett hårstrå ligger åt fel håll.... Medans många med mig ligger på en lagom nivå med check och koll i förebyggande syfte då man känner att det kan vara dags.

Sen ska man vara medveten om att allt ändå kan hända när man håller på med dessa stora (emellanåt jävligt klantiga) djur, allt från en vrickning i hagen till en fastrullning i boxen.
Hästar är hästar och kan skada sig på precis vad som helst om olyckan är framme, det går inte att skydda dem från allt.
Jag är helt övertygad om att en häst på box löper exakt samma risk att hamna i "sjukboxen" som en häst i en hage, bara på andra sätt.

Men såklart väljer ju alla "sitt" sätt att göra, som man kan stå för och känna sig nöjd med, som alltid! ;-)




1 kommentar:

  1. Skönt att han fick en "OK"-stämpel :) Han ser ju så himla fin ut i ridningen nu!

    SvaraRadera