fredag 8 februari 2013

Nej, det är inte billigt att ha häst!

Jag förundras emellanåt när jag tittar på annonser där folk söker stallplats...
Tex, kan det stå såhär.
"Sökes, stall med stor box, daglig utevistelse, in utsläpp och mockning ska ingå alla dagar. Även strö och allt foder samt fodring fyra ggr om dagen. Vill ha varm sadelkammare, varmvatten och möjlighet till mycket utrymme att förvara saker på och plats för transport. Ridbana och ridhus är ett krav, gärna skrittmaskin. Maxpris 3000, mån"

Hur tänker de då undrar jag och plockade fram den budget jag räknade ihop när jag startade min verksamhet för att dra mig till minnes vilka kostnader det faktiskt rör sig om att hålla häst!

Räknar man ihop allt såsom: 
Slitage i stall, på redskap, hindermatreal, elvattenbaljor, stängsel, stolp, isolatorer, vägar och marker.
Kostnad el, sophämtning, gödselhantering, diesel och försäkringar.
Kostnad grovfoder, analyser på varje höskörd, kraftfoder, mineraler,salt och strö.
Då jag har egna marker och tar foder själv samt erbjuder bete måste jag också snitta in en kostnad för gödning samt plöjning och sådd när den dagen kommer. Vidare lägger jag till mina räntor jag betalar för enbart stallet varje månad.
Här räknar jag ut att kostnaden landar en bit över 2000:- för en häst.

Sen har vi mitt arbete, vilket i runda slängar rör sig om fyra fem timmar om dagen i stallet (utspritt mellan 07.00 - 22.00) och mitt pappersarbete kanske blir fem timmar i veckan. Vilket är ca en full heltidstjänst utslaget på sju dagar i veckan då jag jobbar själv även på helgerna.
Jag sköter då in och utsläpp, mockning, fixar allt foder och fodrar fyra ggr dag, passar hovslagare, tvättar täcken, lindor och shabrak etc. jag kollar av, lagar och bygger staket, harvar ridbana (inte nu i snön då) fyller på vatten ute, planerar foderinköp etc, fakturerar och sköter min bokföring. Vidare har jag ju hela tiden jour, OM något inträffar när som helst på dygnet är det ju bara att rycka ut ;-)
Om man drar bort momsen på den stallhyra jag tar och slår ut den summan (som blir kvar efter de faktiska kostnaderna)på mina arbetstimmar tjänar jag 8,50 kr i timman per häst som står uppstallad här. 
Det är här man påminner sig om att det är livskvalitet att få jobba hemma med det man tycker är roligt och jag är välsignad med underbara människor som står uppstallade här och gör min arbetstid ännu trevligare med alla pratstunder och bollande med både världsliga och mindre världsliga hästfrågor :)

Bild från i somras Malin och Malin ser ut att klura på något med Luxor. Hobbe ser bara trött ut :)

Kan bara svara för mig själv och trots att jag gör detta mycket för att jag tycker det är kul så är det också mitt yrke och jag är faktiskt inte intresserad att sponsra någon annan med deras hobby.
Tycker nog när allt kommer omkring att jag är rätt så billig med tanke på servicen som erbjuds, läget på stället och träningsmöjligheterna som finns både i terrängen, den egna ridbanan och grannens ridhus som ingår i stallhyran. Och så får dom ju umgås med braiga, roooliga mig på köpet, hehe!







4 kommentarer:

  1. Låter som en kanonställe du har!! :D

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte hur vissa hästägare resonerar, de ska betala så lite som möjligt men få så mycket som möjligt för de...

    De verkar inte tänka på att det faktiskt ÄR någon jobb att ta hand om deras djur, inte skulle jag tror de jobbar gratis?!

    SvaraRadera
  3. Jag har också inackorderingar och många tycker nog att vi tar lite väl mycket betalt men faktum är att detta jobb är inget man blir "fet" av ... om man så säger. Det är extremt tufft jobb och bara det faktum att man måste vara tillgänglig 24 timmar om dygnet 365 dagar om året gör ju att man redan där går "back". Jag gör det mest av allt för att finansiera mina egna hästar och såklart för att jag aldrig skulle kunna tänka mig att sitta på ett kontor alla dagar.

    SvaraRadera
  4. Jag hyr ju stall,till 4 hästar som är billigt - men då har vi byggt nästan allt själva och gjutit golv o så då det var koränna i stallet, - samma kostnad som för 1 häst med lite service. Men då får jag ju göra ALLT själv..Går något sönder får vi fixa det osv.. sen tillkommer ridhus/ridbane kostnad - är i stallet 4 ggr per dag. Det går åt 2 balar hösilage till mina 4 per månad = ca 2000 kr sen arrende till bonden för hagar, kraftfoder o annat, osv, strö köper jag själv på granngården. Gillar att pyssla själv - men så är man ju väldans låst också. Bagen börjar 04:30 - morgonfodrar kl 5 då jag ska hinna med o släppa ut o fixa stall innan jag åker till jobbet i S-tälje. Alla har ett val - men många glömmer hur jäkla mycket jobb det verkligen är med häst - och alla kringkostnader - omkostnader. Betala max 3000 för verklig FULLSERVICE är ju helt galet för lite :) Dessa människor lever i en drömvärld.

    SvaraRadera