fredag 1 februari 2013

Snuskigt skicklig... eller?

Sitter just nu och skriver ihop åsikter på säljarens försvar i detta ämne.
Det är patetiskt hur någon kan slingra sig så mycket, att slå sig för bröstet med sin egna skicklighet och ändå inte ha sett detta uppenbara problem hästen har? Han fortsätter mala om hur bra hästen ryggar hos honom, men det största problemet är ju att hästen ta mig tusan inte ens kan stå normalt.
Jag känner också att ju mer man slingrar sig ju mindre rent mjöl finns det i påsen, brukar nästan alltid stämma!
Alla här i stallet gråter inombords över Tindra och hennes problem :(

Ibland står hon gärna med hö bak än mer utanför och bakom samt vä fram längre fram. ofta trampande för att hitta bekväm ställning.

Häpnar fortfarande över att man kan tycka att jag skulle vara medveten om att jag köpt en "typ" shiveringhäst med sadeltvång, för att jag blev meddelad att hästen "ibland backat konstigt" hos uppfödaren?

 Men då min säljare ställde en diagnos själv om att det rörde sig om lösa bakknän på en oinriden sexåring, som han botade så kvickt att han aldrig sett tendenser till något hos honom, litade jag på att det var problemfri häst jag köpte.
Dessutom kunde jag aldrig fatta hur pass allvarligt detta var då hela grejen såklart bagatelliserades som en unghästs svaghet.
Även uppfödaren trodde på hans version att hästen blivit helt felfri och var jätteglad när vi pratade i telefon när jag skulle köpa Tindra, hon såg att hästen fått en andra chans till ett kul liv. Not!

Angående sadeltvången menar han på att eftersom han jobbat med hästar i hela sitt liv (troligen menar han att han är väldigt skicklig) och bara märkte av bockningarna i början (bockningar han såklart inte sa till mig utan detta har jag läst nu i hans försvar) så ställde han även här en egen diagnos att hästen inte skulle ha kunnat ridas av honom eller hans medhjälpare om denne har sadeltvång.
Trots att uppfödaren som ägt hästen i sex år säger att hon har sadeltvång, är hon visst botad efter han ägt hästen i fyra månader. (behöver jag ens skriva att jag sett henne bocka hysteriskt = inte "botad"..)
Har vänner med sadeltvångshästar som givetvis fungerar att både träna och tävla MEN det är hela tiden en stor risk och sadeltvången kan när som helst framträda.
Eller vad säger ni med sadeltvångshästar, räknas de som "friska" från sadeltvång om det inte visat sig på några månader och skulle ni kallt sälja vidare utan att informera om detta?

Skönt!? att veta att det finns riktigt bra hästkarlar runt om i landet som kan diagnostisera hästar själva, tyvärr imponerar det inte på mig när folk slänger sig med påståenden hit och dit, hittar på saker och drar av på sanningen.
I detta fall på bekostnad av min tid, min energi, mina pengar och inte minst den stackars hästens välmående :(

Här är en film på när jag försöker backa henne lite, jag får pressa henne ordentligt att ens vilja backa och man missar att hon slänger upp svansen snett mot ryggen och ögonen blir stressade och olyckliga..
Likadant gör hon med benet vid vänstersvängar..
Ska försöka filma också när hon står och trampar massor för att leta efter en bekväm ställning att stå i.


Har nu fått en tid för förhandling i slutet av Februari vilket var tidigare än jag trott och det är jag tacksam för.

Man får vara glad för det lilla ibland.


3 kommentarer:

  1. Shit vad dalarnas tingsrätts var snabba! Och med rätt god förvarning med, vad trevligt :)

    Stackars Tindra som knappt ens kan STÅ normalt :(

    Att det ska vara så svårt att vara ärlig och rak på sak. Suck.

    Roligt att han anser sig skicklig nog att självdiagnosera han med. Min försäljare anser sig ju vara duktig nog att både avgöra att mina tre veterinärer som diagnoserat Mino inte gjort det korrekt och anser sig själv ha behörighet att diagnoserar mig. Han anser sig alltså ha bättre behörighet för både veterinär, läkare och psykolog, inte illa i skicklighetsskalan.

    SvaraRadera
  2. Haha, ja jösses. Han är verkligen skicklig och på sååå många områden.. Ska man bli imponerad eller jäkligt mörkrädd?

    SvaraRadera
  3. Usch. Stackars häst. Det är verkligen tydligt att det inte står rätt till.

    Och fy tusan för det där du skrev om facebook, fy fan rättare sagt. Vidriga människor. Glad jag har sluppit det. Än så länge i alla fall.

    SvaraRadera